“Intento que estigueu bé i que aprengueu”

Autoria: Oriana Bugallo, Nicole Butragueño, Laura Geli i Rut Podea

Amb motiu del treball sobre el mapa de ball, hem entrevistat a la Lydia Zamora Moreno , la nostra professora de música per
conèixer millor la seva experiència en el món musical i, especialment, la seva relació amb la dansa. A través de les seves respostes, descobrim com viu la música dins i fora de l’aula i com el moviment pot formar part activa del seu ensenyament.

Quants anys portes sent professora?
Porto dos anys i mig. També fa dos cursos que treballo aquí al Sobrequés.

Què és el que més t’agrada de ser professora, relacionat amb el ball?
El que més m’agrada és la interacció amb els meus alumnes, i sobretot fer activitats motivadores amb vosaltres. El ball és una d’aquestes activitats que poden ser molt divertides i dinàmiques a classe de música.

Has treballat en més instituts? I quins estudis tens relacionats amb la música i la dansa?
A part del Sobrequés, he treballat al Vives i a Santa Coloma de Gramenet, a Barcelona. Tinc batxillerat, òbviament. Després vaig fer el superior de música, que és l’equivalent a una carrera. Més tard vaig fer un màster de didàctica musical i, en acabar, el màster de
professora de secundària. Durant els estudis també vam fer assignatures que tractaven sobre expressió corporal i moviment, que es poden aplicar perfectament al ball.

T’agrada treballar el mapa de ball amb els alumnes?
Sí! Em sembla una manera molt visual i pràctica d’entendre com es pot moure el cos dins l’espai, seguint la música. A més, ajuda molt a organitzar els moviments i fer-los més conscients.

 Com et veus d’aquí cinc anys? T’agradaria continuar fent activitats relacionades amb la dansa?
“Sí, per això vaig fer les oposicions i em vaig treure la plaça. Jo imagino que d’aquí cinc anys estaré a València o a prop, ja que tinc allí la meva família. Però sí, continuaré fent classe de música segur, i m’agradaria seguir fent activitats de moviment o dansa amb els
alumnes perquè són molt engrescadores.

 Consideres que els teus alumnes estan a gust quan feu activitats de ball a classe?
Jo espero que sí. Imagino que no tothom, perquè per a gustos colors i no sempre podem caure bé a tothom, igual que al revés. Però intento que estigueu bé i que aprengueu, també quan fem activitats de ball o moviment.”

 Encara estudies? Vols formar-te més en dansa o altres metodologies de moviment?
Sí, continuo estudiant. Per sort o per desgràcia, els profes no parem d’estudiar. Vull fer alguna classe de piano, però també formar-me en metodologies per poder ajudar-vos millor. El ball o el moviment són recursos molt útils a música, així que no vull parar d’estudiar.

Com et fa sentir la música quan va acompanyada de moviment o dansa?
Depèn del moment. Hi ha vegades que m’ajuda a relaxar-me, altres a desconnectar o a concentrar-me quan estic treballant. Quan es combina amb el moviment, encara és més potent.

Quin estil de música és el que més t’agrada per fer activitats de ball?
He canviat molt. Ara no et podria dir un estil concret. Abans m’agradava una mica l’estil rock, pop-rock. Ara m’agraden alguns grups de música catalana. Depèn molt del tipus de ball que vulguis fer.

Quin és el teu grup preferit? Et sembla útil per treballar el ball a classe?
El meu grup preferit és Queen. Tenen cançons amb molt de ritme i energia, que poden funcionar molt bé per fer coreografies o activitats de moviment.”